Translate

tirsdag 25. februar 2014

En sammensatt figur...

Ja, jeg gjør yoga. Ja, jeg drikker kaffe - og ja, jeg spiser kjøtt og sukker...av og til...
Føler du deg som en fisk  på land? Tror du at du ikke kan? Tro omigjen!
Joda; jeg har nok sikkert brukt over gjennomsnittet mye tid på å tenke over hva jeg skal bruke penger og energi på når det gjelder økologisk, økonomisk og bærekraftig forbruk. Likevel er jeg ikke asketisk på NOEN typisk "hipster-måte" - slik kanskje mange skulle tro.

OG; jeg mener det er fullt mulig å ha flere tanker i hodet på en gang! Dessuten VET jeg at det er dumt å avvise yoga og meditasjon bare fordi du liker å "skeie ut en gang i blant" - eller fordi du liker å drikke kaffe eller øl for eksempel...
Du behøver ikke bare ha urtete i koppen - selv om du gjør yoga hver dag!
Det hender jeg hører folk si: "Nei, jeg kan ikke meditere - eller gjøre yoga - for jeg er så stiv, gammel, rastløs" og så videre...Dessuten kan jeg aldri leve på den måten - jeg må spise vanlig mat og drikke brus og alkohol og til og med røyke...
Ja, det er ikke sunt med for mye av de tingene der - og sannheten er at kroppen faktisk sier fra og ber deg spise en selleristang istedet for potetgull helt av seg selv etter noen år med yoga (!) Det er sant - du behøver ikke engang tenke over det...! :) MEN: Du trenger absolutt IKKE være asket, slangemenneske eller spesiell på noen måte for å ha glede av yoga, meditasjon eller mindfulness...

Alt du egentlig trenger er bare et stort og ekte ønske om være snill med deg selv - og deretter godta det som skjer. For dersom du lytter til kroppen og kjenner etter hva akkurat du får ut av en øvelse, en stille stund eller en aktivitet (en tur i skogen?) uten å dømme deg selv eller det du "får til" har du allerede nådd et mål! Gjennomfører du en av disse aktivitetene mens du har fullstendig fokus på å være tilstede i nuet, kjenne etter hvordan du har det akkurat nå - og godtar at du får til det du får til - uansett om du ikke rekker ned til tærne, om tankene vandrer - eller du synes alle andre er "flinkere" har du allerede blitt snillere med deg selv! :) Hvis du tredje eller femte gangen du forsøker å meditere eller gjøre en yogaøvelse på ett eller annen tidspunkt klarer å registrere det faktum AT tankene fløy avsted - og deretter vender tilbake til nuet - eller at du klarer å være fornøyd bare fordi du ga deg selv denne stunden med fullstendig fokus på kroppen, nuet og ingenting annet - da har du jo allerede kommet et langt skritt videre i oppgaven med å godta deg selv og tilværelsen slik den er!

Alle har godt av å meditere, gjøre ingenting, trene og spise minst mulig "broilerkjøtt", sukker eller usunt fett. Men jeg tror det er enda viktigere at man ikke låser seg fast og ALDRI unner seg selv noe som er "farlig" ! Jeg tror det tilogmed er ganske viktig også å være overbærende med seg selv når det gjelder slike ting! Jeg tror det er sunt å ikke være FOR konsekvent, FOR opptatt av hva som er riktig eller sunt eller best til enhver tid! 
OG jeg tror det er viktig at folk forstår at man ikke behøver å "kjøpe en hel livsstil" for å kunne ha nytte, glede og behov for både mindfullnes, yoga og "stillehull" i hverdagen - TVERT I MOT! I en stressende hverdag med krav, forbud og påbud er det viktig å spre og dele ideene og innsikten om at ALLE - uansett alder, kroppsfasong og livsstil kan ha utbytte av små eller store deler av denne læren!

Kanskje trenger du bare å lære noen få angstdempende yoga-øvelser som gjør nattesøvnen bedre - eller kanskje du trenger kunnskapen om at det finnes noen enkle yoga-stillinger som faktisk kan gi deg selvtillit før du skal utføre et krevende møte, for eksempel... Eller kanskje du bare trenger å sette deg ned tre minutter, lukke øynene og gjøre ingenting innimellom jobb og middag hver dag ...
Nettopp av disse grunnene tror jeg vi (som er "vanlige" og lever normale, sunne, men ikke asketiske liv) er vel så viktige forbilder - og veivisere... Og at nettopp VI ikke må være redde for å stå på og dele denne kunnskapen videre til så mange som mulig!

Fordi; uansett hvordan du lever og hva du spiser:
Alle har godt av å gjøre ingenting en gang i blant!
Alle kan lære seg å puste med magen og forsøke å godta seg selv -  med sine feil og mangler...
Så enkelt - og så viktig - og noe enhver som vil kan få til!

2 kommentarer:

  1. For en fin og inspirerende blogg du har! Likte dette innlegget veldig godt! Jeg forsøker å gjøre noen yogaøvelser daglig, for jeg VET kroppen min elsker det! Jeg drikker kaffe, og jeg drikker rødvin og spiser sjokolade i helgene. Jeg spiser det jeg vil, samtidig som jeg prøver å ha et balansert kosthold. Jeg har stor tro på balanse i hverdagen, både når det gjelder kosthold, aktivitet/ro etc. Man MÅ liksom ikke være vegetarianere for å drive med yoga eller meditasjon, fordelene kommer uansett! :-)

    Ha en fortsatt fin dag og uke! :-)
    Hilsen Rikke

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig hyggelig, Rikke! Takk for tilbakemelding - og det høres ut som vi tenker likt her, ja! Nå skal jeg på yogatime hos flotte og flinke Cecilie Aune på Kolbotn stasjon! :-)
      Fortsatt fin uke til deg og!
      Hilsen Siri :)

      Slett