Translate

mandag 23. juni 2014

Om gammelt "ræl" og pengebruk framover

- Nå skal du vel kvitte deg med all denne gamle søpla og innrede med alt nytt fra Ikea!? Denne kommentaren falt en dag da en utenforstående person var innom og så på det elektriske systemet for kjøperne på Langhus.
Gammelt "ræl" som noen mener jeg burde kaste...
Men svaret mitt er : NEI! Det skal jeg slettes ikke!
Jeg er glad for å bli kvitt gardinene og sløyfene fra nittitallet - og det er klart det blir noen utgifter i forbindelse med overtakelsen av en gammel leilighet (som tross alt ikke er pusset opp nevneverdig siden starten på 1900-tallet)... Men jeg skal slettes ikke gå i den konforme kjøpe- og innredningsfella der alle leiligheter ser like ut - og man ikke kan vite helt om man er hjemme eller hos naboen - når man ser seg rundt. Jeg skal ikke kaste alt det gamle "rælet" jeg har funnet på loftet. Jeg skal snu på tingene og bruke dem på nytt. Jeg skal kombinere og trekke om! Jeg er jo tross alt gode, gamle "spare-Siri" - bare på et nytt sted i en ny form...

Jeg synes nemlig det er kult å ha et unikt hjem. Et hjem med minner i de fleste ting hvor gjenbruk og bevaring står i høysetet. Jeg har sett et svært skap på loftet som jeg tror jeg kan vaske og pusse opp og bruke på soverommet i stedet for å kjøpe nytt garderobeskap. Jeg har funnet noen gamle gardiner etter farmor som jeg tror jeg kan bruke til å trekke om de gamle stolsetene med på kjøkkenet. Og jeg vil fortsatt bruke margarinkassene, funkis-lampene og mormors heklede pledd.

I går gikk flyttelasset fra Langhus til Tønsberg. I dag har jeg fortsatt å lempe mine gamle ting inn i butikken og i garasjen. Gulvene skal pusses og flere vegger males. Og også ellers skal jeg bevare og bruke det som allerede er her. Jeg skal gjøre så godt jeg kan for å ta vare på og utnytte det vi har hatt i generasjoner - som også pussig nok ofte tåler mer - og varer lenger enn nye ting (sjekk ut : planned obsolescence om du er interessert i temaet).
Jeg forsøke så godt jeg kan å ta bilder og beskrive prosessene underveis her på bloggen. Jeg er heldig som har en generasjonsbolig med små og store skatter på loft og i kott. Men mange ting finnes billig og tilgjengelig på Finn eller på loppemarkeder for andre også.. Ingen behøver å kjøpe så veldig mye nytt her i Norge i alle fall - hvis de ikke vil det - egentlig.
Det var godt å våkne på nytt/gammelt sted i dag - og selv om det er mye å ta fatt i er det en ro over det hele nå...
Jeg liker virkelig prosessen med å snu og vende på det jeg allerede har - og gjøre det beste ut av det.
Særlig når det gjelder møblering tror jeg altså at jeg skal få dette til uten at det skal koste særlig mye i det hele tatt!
Kanskje det til og med kan vanke noen tips til andre som vil tenke gjenbruk og som liker litt patina?
Følg med i så fall! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar