Translate

søndag 9. juni 2013

Ingen grunn til panikk...!

Her kommer et hemmelig råd - som jeg av og til også må minne meg selv om - men som jeg mer og mer klarer å leve etter...

Nei... Du behøver ikke ta sånn på vei...
For: Folk som vil deg vel ser ikke etter dine problemområder (det er det stort sett bare deg selv som gjør)... Derfor er det lurt å også ville seg selv vel. Tenk deg at du ser et menneske som sitter med et skamfullt uttrykk og raskt og uten glede stapper innpå deilig, fersk kake med smørkrem og jordbær på toppen... Du ser ikke kaken, men skammen og ugleden til denne personen!... Tenk deg et smilende, nytende menneske som spiser den samme kaken. Hun kan godt veie 100 kilo - men hvis hun ser ut som hun nyter kaka og gleder seg over livet så tenker du ikke annet enn at "det der ser godt ut - og at hun helt sikkert fortjener den deilige kaka"! Nemlig!

Tenk deg folk du liker.. Du ser alt det fine med dem - og leter ikke etter feil i det hele tatt! I de tilfellene du leter etter feil, eller tenker "jippi - hun har en vorte i nakken" da det er når dama heter Celina Middelfart -  eller hun er en riktig overlegen, ufyselig berte...
ELLER: Hun (eller han) har sagt, antydet eller signaliserer på mange forskjellige måter "AT HUN IKKE HAR FEIL"! For da blir vi skeptiske, nysgjerrigheten blir pirret - og dermed blir vi selvsagt ganske raskt ... på leting etter feil..! (At jeg nevner kvinner er tilfeldig eller bare fordi jeg er kvinne selv - dette er sikkert like vanlig blant menn!)
At jeg i tillegg nevner den vakre kvinnen med navn handler selvsagt bare om misunnelse (en dødssynd!) og hun er helt sikkert et vakkert, feilbarlig menneske på innsiden - som hennes venner (forhåpentlig) verdsetter som hun er - og mine tanker om henne spiller selvsagt absolutt ingen rolle - nettopp fordi jeg ikke kjenner henne - og slår bare tilbake på meg selv!
Det er jo bare jeg som blir stygg av slike tanker!
Nok om det for da kommer det geniale: Dersom du klarer å signalisere til omverdenen at du er et normalt menneske, med feil og mangler og du ærlig innrømmer at du ikke er perfekt,.. men at du forsøker å gjøre så godt du kan... Da vil folk akseptere deg som du er - og slett ikke lete etter dine feil! (For det er nemlig ikke noe spennende med dine mangler når du faktisk er klar over dem selv!)

NB: Dette gjelder også for dumme handlinger, husarbeid og interiør: Vi legger godviljen til! Dersom ikke folk signaliserer at de er perfekte og at deres hjem i tillegg er fullstendig plettfritt... Dette er de eneste tilfellene jeg kan være fristet til å lete etter støv eller rot - I alle andre tilfeller er vi slett ikke interessert i å sjekke slike ting når vi omgås andre!
Noen fysiske lover må vi bare godta som de er...
Så: Godta deg selv og andre med feil og mangler, og signaliser at du er klar over disse - og at du kan leve med dem. Gjør det du liker - og oppdag at du dermed får mer både tid og krefter til andre mer fornuftige ting. En vinn-vinn situasjon altså:
1. Du får det bedre med deg selv.
2. Andre oppfatter deg som et hyggelig og omgjengelig menneske med selvtilllit.
3. Du frigjør både tid og penger til å gjøre positive ting: Som å være sammen med gode folk, overskudd til noen som trenger din oppmerksomhet og feks til politisk engasjement!

I tillegg vil jeg anbefale å gjøre noe du synes er skikkelig gøy! For den som har det gøy kommer i flytsonen, finner opp nye ting og er mer kreative - noe som også kommer andre til gode!
Ergo: Ingen vits i å bruke tid og penger på å bekymre seg om sin egen navle...
Den er der den er allikevel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar