Translate

fredag 27. juni 2014

Om isolasjon og manilapaneler...

Akkurat nå er det flere baller i lufta enn jeg klarer å hente ned alene i alle fall... Er så heldig at jeg har kunnet stappe alle tingene inn i "butikken" og campere i huset til mamma og pappa mens hele min leilighet forsatt ser ut som et katastrofeområde...
Best å temme disse ville ledningstumpene litt, ja...
I tillegg forsøker jeg meg både som elektriker, maler og gulvødelegger - men det skal nok gå bra - til slutt...
Det er jo helt fascinerende hvor mange murere, rørleggere, snekkere, elektrikere og flisleggere som skal til for å lage et så bittelite bad som jeg skal ha - og dag etter dag...! Skjønner hvorfor jeg ofte blir litt utålmodig og rask når jeg selv skal prøve meg på renovering og opp-pussing... For det tar faktisk tid å gjøre ting skikkelig!
Vegg på badet: Først tre, så gips, så membran og så til slutt lim og flis og fugemasse, trur eg...
Så mens gutta jobber med det knøttlille badet forsøker jeg å rive av brune "jukseplater" på den gamle doen - for (hurra!) jeg har funnet ut at det faktisk skjuler seg fint gammelt panel under de "moderne" platene fra 70-tallet... Det er bare det at min far har gjort et vakkert, nøyaktig og grundig arbeid med ledninger, lamper og lister i brun manila-panel stil - dermed er dette heller ikke gjort i en håndvending...
Så: Da var det bare å slå av strømmen, skru ned brytere og lamper, legge på isolasjonstape ( så det ikke skjer noen ulykker når strømmen kommer på igjen) og forsøke å ødelegge minst mulig av det som IKKE skal ødelegges... Jeg ble ikke ferdig, men er godt i gang - tror det kan bli rustikt og fint med bare litt maling på treveggene, en vask og et litt finere gulv...
Do; gammel vegg til høyre (med ett lag grunning)! Fiiin! :D
Og så har jeg bestilt retro skap-håndtak til kjøkkeninnredningen  hos MOLO http://www.moloas.com/Produkter/Dorvridere/Art_Deco_1925-1945_og_Funkis_1930-1950/
(de gamle er av en eller annen grunn borte...)

I trappeoppgangen ligger det bunker med isolasjonsmaterialer - og kjelleren står en varmtvannsbereder og venter på strøm...
I tillegg til dette har jeg gjort avtale med "Otto gulvsliper" om at han skal komme og ta seg av stuegulvene på mandag... Dermed må alt det gamle laminatgulvet OG det gamle gulvbelegget OG de gamlegamle gulvbeleggene - OG alle stifter og papprester fjernes i løpet av helgen...
Her er laminatet i tillegg så høyt at de gamle dørene ikke går igjen - så dette må til!
Innimellom sykler jeg rundt i Tønsberg og blir kjent på nytt i den gamle byen - det er koselig!
Fint med litt frisk sjøluft innimellom slaga...
Og så håper jeg at noen ting begynner å ta form i neste uke...
Jeg har funnet tannbørsten og et par truser - men jeg finner ikke noen flere sko enn de jeg sto og gikk i på flyttedagen - og jeg gleder meg litt til jeg kan begynne å pakke opp et og annet om et par ukers tid...
Det blir digg! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar