Translate

søndag 5. januar 2014

Slipp ut magen og pust...!

Nå kommer den første oppsummeringen fra Afrika... Og det aller første jeg vil dele her handler faktisk om Norge, Europa - eller kanskje hele den vestlige verden: Det er skremmende hvor lite vi vestlige mennesker tillater oss å slippe ut magen! Denne observasjonen er en viktig påminner for meg selv - både som kvinne, som yoga- og meditasjonsutøver - og som et fritt menneske generelt!

Uansett klesdrakt eller kroppsfasong - på tide å slippe ut magen og rette seg opp i ryggen!


For det som skjer når man kommer til et nytt land og nye opplevelser er jo at man ser seg selv og sitt eget på en ny måte... Man sammenligner og ser likheter og forskjeller - unansett om man vil det eller ikke! Fra mitt ståsted som observatør i Gambia er det mye å si om kultur, fokus, tilstdedeværelse og gjestfrihet - men det jeg vil fokusere på aller, aller først er TILLATELSEN TIL Å VÆRE DEN MAN ER - rent kroppslig!

Når jeg registrerer kroppsholdningen til både kvinner og menn i Gambia får jeg et motsatt bilde inni hodet mitt av vestlige mennesker - og jeg får en følelse av at selv unge, tynne jenter går rundt og holder inn magen konstant og hele tiden her hjemme!
Vel er vakre mennesker verdsatt - og folk pynter seg mer i Gambia enn jeg har sett noe annet sted - men INGEN trekker skulderne inn foran kroppen, holder inn magen - eller skjuler seg på noen måte bare fordi de ikke er helt unge, slanke eller er kledd i siste skrik..! Kanskje hjelper det på at de aller fleste der vet hvordan de skal bære et stort fruktfat på hodet mens de har en bøtte vann i hver hånd og en unge på ryggen???

Vel hjemme igjen blir altså dette den første og viktigste huskeregelen som jeg skal ta med meg inn i hverdagen i 2014:

Uansett om jeg har en dårlig dag skal jeg fra nå av forsøke å slippe ut magen, rette meg opp, være meg selv - og la det stå til.
Og dermed kommer den aller beste medisinen nærmest av seg selv:
Jeg puster med magen..!
...DET oppfordrer jeg alle andre til å gjøre også!
Ikke bare er det sunt - det er gratis også!!!

Godt Nytt År! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar