Translate

mandag 11. august 2014

Jeg har en plan...

De to første ukene jeg IKKE ER PÅ JOBB sammen med de som har vært mine fantastiske kolleger gjennom de siste 20 åra har jeg planer om å være skikkelig streng med meg selv... På en snill og oppbyggelig måte!
Mye er kommet på plass - og når dagene nå forhåpentligvis ikke lenger skal blir styrt av håndverkere og opp-pussing vil jeg bruke morgenstundene til å puste og ta meg ekstra tid til å kjenne etter hva kroppen trenger akkurat nå. Samtidig skal jeg tilrettelegge for yoga-undervisning her - og jeg skal planlegge framtida...
Jeg tenker at jeg skal legge vekk mobiltelefonen og verken bruke den som vekkerklokke eller sovemedisin. Jeg har planer om å lese oppbyggelige ting - og jeg har planer om å ikke drikke (så mye) kaffe eller spise ting som kan forstyrre en mental og kroppslig renselsesprosess akkurat nå (selv om jeg har stor tro på kroppens egne, naturlige rensemetoder, altså!).

Så har jeg tenkt å ta meg god tid når jeg våkner - siden jeg for første gang på sånn cirka 45 år ikke må stå opp til en bestemt tid. Og den tida skal jeg bruke til å være takknemlig, tenke over hva jeg har drømt, og virkelig kjenne etter hvordan jeg har det... kjenne hvor rolig pusten er når jeg våkner - og sette meg noen gode mål for dagen.

Så skal jeg aller først gjøre "sol-hilsenen" i yoga-rommet mitt. Jeg skal hilsen den nye høsten, det nye livet, den nye dagen med en god og lang yoga-økt og meditere (minst 15 minutter).

Målet er også å drikke masse grønn te og spise mat som fersk, frisk og hjemmelaget. Jeg er jo også så heldig at jeg kan hente masse økologiske grønnsaker på andelsgården vår!

Jeg vil så langt som mulig forsøke å ha et viktig hovedtema for dagen som jeg skriver ned for meg selv: Gjøre noe for andre. Jobbe med manus eller planlegge nye yoga-rutiner. Gå i naturen, svømme, puste eller filosofere. Planlegge noe praktisk, skrive, lese - eller gå igang med prosessene for å lage et skikkelig "allbruksrom" i "kafeen". Jeg vil forsøke å ikke la alt flyte i hverandre, men være deler i en større helhet - slik at jeg ser framgangen... Med en klar målsetting hver dag tror jeg det er lettere å se resultatene også..

Jeg skal ikke forurense dagen med unødvendig nettbruk, TV, nettaviser eller annet som kan ta fokus vekk fra det som er viktig for meg.

Hvis du synes dette virker selvopptatt og innadvendt vil jeg legge til at det tar ikke lenger tid å gjøre noen slike grep enn de fleste bruker foran TV eller på nett hver dag. Ved å sette av mye tid til refleksjon og planlegging av min egen tid tror jeg at jeg også kan bli et bedre menneske - og gjøre mer nytte for andre - i neste omgang. Jeg vet at jeg er i en heldig situasjon fordi jeg ikke MÅ opp til et visst klokkeslett hver dag i tida framover - men på den annen side; Det er jo nå jeg må bruke mye tid og ressurser på å bygge opp det jeg skal leve av resten av livet...
Så da føles det riktig å starte med å ta ekstra godt vare på meg selv.
Gi meg selv enda en ny begynnelse.
Her og nå!

4 kommentarer:

  1. Lykke til med alle drømmer og planer! Stor tro på at du får til det du bestemmer deg for :-)

    SvarSlett
  2. Jeg synes det høres veldig fornuftig ut. Så mye tid går bort på unødvendige ting, som oppdatering av facebook, instagram, snapchat osv. Er det mer egoistisk å bruke tiden sin på din måte? Langt ifra. Gjennomtenkt og positivt for kropp og sjel vil nå jeg si. Det er, som du nevner, viktig å ta vare på seg selv om man skal kunne være der for andre. Jeg har fått det mye bedre etter at jeg reduserte tv titting og mobil/data til et minimum, og så har jeg fått frigjort en masse tid. Tiden går fort foran en skjerm. Ha en flott dag Siri, gleder meg til å høre mer. Pam

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ! Akkurat nå er jeg litt "hjemløs" med håndverkere både oppe og nede.. så jeg gleder meg til å "eie" huset og finne roen der igjen! :)

      Slett