Translate

onsdag 6. august 2014

Ut med parafin og en evig takk til "shabby chic"-trenden!

I dag har jeg faktisk gått løs på det aller siste rommet som jeg fram til nå ikke hadde gjort noen ting med; nemlig entreen... I tillegg har jeg innledet et nytt og bedre forhold til den gamle "rundbrenneren"!
Hvorfor er veggen stripete, tenker du kanskje..?
Det er fordi jeg ikke gadd å tukle mere med det!
Jeg veit at jeg er et slomsehue - og at søstra mi sikkert aldri ville gått løs på lakkert treverk med vanlig maling etter kun en kjapp vask med salmiakk...

Men jeg er nå tross alt en utålmodig sjel - og resultatet er en slags ekstremt shabby-chic-look med langsgående striper og en lett lasert patina med "krakelerings-struktur" på veggene... Dersom jeg hadde forsøkt å få til denne looken hadde det sikkert vært en kjempejobb (haha)... Men nå kom den helt av seg selv - Og jeg kan leve med det! Jeg takker for at trenden ble funnet opp for en tid siden - og jeg omfavner den i all min latskap! :D
Klippe-klippe, sa kjerringa.. Ja - jeg klippet metallrør med hagesaks;
snapp-snapp - og vekk med parafintanken!
Det var litt skummelt å gå til verks med en diger hagesaks ( i mangel av annen avbiter) og klippe over kobber-rørene til den gamle parafin-tanken. Men når pappan min har sagt at det er trygt og greit - da tør jeg gå løs med verktøy og kraft - og det virker som det gikk bra! :D
Så klart jeg ikke skal fyre med parafin! Her skal både "rundbrenner" og "enhjørnings-ovn" fyres med VED - slik det ble gjort før i tida... (okei..De brukte koks..men JEG holder meg til ved, da..) Og om en uke kommer en spesialist for å gjøre dem trygge og brenneklare!
 Jeg vet ikke hvorfor slike ovner kalles rundbrennere - eller omvendt -
men spekulerer på om det kan være fordi den stråler like mye varme ut til alle kanter - og mot alle som måtte stå rundt ?!
Hjørne-ovnen med enhjørninger i stua er også et nydelig eksemplar!
Gulvet på gangen derimot ble gjort etter alle kunstens regler - og blir et nå lyst, blankt og innbydende velkommen til både meg selv og mine gjester. Jeg rakk to strøk - og så skal det få stå og tørke mens jeg tar meg en velfortjent sykkeltur i gamle kolleger og gode venners lag! :)
Et gulv som har vært godt brukt og slitt - og som nå fortjener sitt nye, lyse ansikt utad!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar